رواية أحببتك فكسرتني (بقلم هاله رجب الهربيطي) الفصل الثالث

[ad_1]

رواية أحببتك فكسرتني (بقلم هاله رجب الهربيطي) الفصل الثالث

الفصل الثالث
بدايه يوم جديد وانهاء أخر تعلن الشمس تمردها علي الليل وتسطع بشده
وتشرق شمس يوم جديد على أبطالنا
يستيقظ معتز من نومه بتملل وتذكمعه
تلك الملاك التي اقتحمت حياته
فابتسم وأخذ هاتفه ورن عليها
ملاك: سلام عليكم مين معايا
معتز: مش معقول نسيتي حبيبك لاء مكنتش اعرف
إنك قاسيه كدا ياملاكي
ملاك عرفت انه معتز فقالت مرتبكه: أ. أ. أنا منستش والله يامعتز أقصد ياأستاذ معتز كل الحكايه
اني لسه صاحيه ومشوفتش الرقم
معتز: طيب ماشي سماح المره دي ياقلبي
بس ياريت بلاش أستاذ معتز
أنا هبقي زي جوز بردو ياقلبي
وبعدين انا أول مره أحب اسمي
واعرف انه حلو كدا لما قولتيه
فمتحرمنيش من جمال اسمي وانتي بتقوليه
ماشى ياقلبى
ملاك احمر وجهها خجلا من كلام معتز وقالت: حاضر سلام بقا عشان الحق اجي الشغل
معتز: ماشي ياقلبي صباح الخير
ملاك: صباح الخير
معتز: هعدي عليكي ونروح الشركه سوا
ملاك: لاء مالوش لازمه تتعب نفسك أنا هركب تاكسي
معتز: إزاي بس تعبك راحه ليا من غير نقاش يلا إجهزي نص ساعة وأكون عندك
ملاك:بس قاطعها معتز قائلا
معتز:مفيش حاجه تقوليها اسمعي الكلام
ملاك:حاضر هسمع الكلام
معتز:يلا ياقلبي بقا إجهزي
ملاك: طيب مع السلامه
معتز: مع السلامه
قامت ملاك من السرير فرحانه جدا
لأنها لاقت السعاده والفرح وستتزوج بمن تعشق
نعم فهي تعشقه من قبل أن تراه وتعمل معه فهي دائما ماكنت
تسمع عنه وتشاهد صوره في المجلات وكانت تحلم بحبه لها
وقد تحقق الحلم وأيام وتكون ملك لمعشوقها
قامت ملاك ودخلت الحمام و إتوضت وصلت الصبح ودعت
الله ان يوفقها في حياتها القادمه
وكذلك معتز قام دخل الحمام أخد شاور
و دخل غرفه الملابس
واخرج ثيابه ولبس ملابسه وساعته
ووضع عطره المفضل
وخرج من المنزل وركب سيارته
وانطلق نحو منزل ملاك
عند ملاك نزلت تحت البيت إنتظرت معتز
ورأته قادم فابتسمت له
ووقف معتز بسيارته وفتح الباب لملاك
ركبت ملاك مع السياره دون ان تنطق بشئ
معتز:إتأخرت عليكي ياقلبي
ملاك وشها إحمر من الكسوف وردت عليه وقالت
ملاك:لاء أنا اصلاً لسه نازله
معتز:ماشي ياحبيبتي يلا هنمشي
ملاك إبتسمت وقالت:يلا
وانطلق معتز لمقر شركته
……بمكان أخر يجلس شاب ذو عيون خضراء وشعر بني وجسد رياضي يستمع لكلام أحد الاشخاص
سالم: هو دا كل اللي عرفناه يا زياد باشا
زياد بحده: يعني ايه انا مستحيل أخسر صاحبي انت فاهم
تفضل مراقبه 24ساعه ميغيبش عن عينك ثواني فاهم
سالم: فاهم فاهم يا باشا
زياد: يلا إمشي
سالم: حاضر يا باشا
ومشي سويلم وظل إياد يفكر وقال: لازم لازم أعرف مين معاك مش هرحمك ولا هرحم اللي بيساعدك لازم ابقا جمبك ياصاحبي لازم أحميك
في شركه معتز دخل معتز الشركه ومعاه ملاك وهو ممسك بيدها هنئها الموظفون وباركوا لهم علي الخطبه
وذهب كل منهم لتأديه عمله
وذهب معتز وملاك كل منهم لمكتبه واهتم
معتز: ملاك حبيبتي انا فى المكتب لو إحتاجتي حاجه عرفيني
ملاك: حاضر
ودخل معتز مكتبه وجلست ملاك بمكتبها
وانقضي الوقت في العمل وحان موعد الخروج
خرج معتز من مكتبه وراح لمكتب ملاك
معتز: احم ملاك مش هتمشي بقا الوقت إتأخر
ملاك: حاضر أنا خلصت خلاص
معتز: طيب يلا بيناا
ملاك قامت وخرجت هي ومعتز
ملاك: أنا هوقف تاكسي مع السلامه
معتز: تاكسي؟ انتي بتكلمي بجد إنتي هتبقي مراتي
ملاك: أنا مش عاوزه أتعب حضرتك معايا
معتز: تتعبيني ماشي ياقلبي أنا موافق تتعبيني
ملاك: بس
معتز: ماتتكلميش ماهو مش معقول أسيبك
تركبي تاكسي يلا إركبي
ملاك: حاضر
وركب معتز عربيته ووصل ملاك البيت
ومشي إلي الفيلا
بعد فتره وصل معتز الفيلا ونزل من العربيه
ودخل الفيلا
إنعام: أهلاً أهلاً بالأستاذ اللي خطب وهيتجوز كمان
ومحدش يعرف عنه حاجه غير بالصدفه
جلس معتز بكل فخر ووضع رجل علي رجل وقال: أظن إن مالكيش أي حق تسألي عن أي حاجة تخصني
إنعام: إزاي ماليش حق انت ولد مش متربي
معتز: إنعاااااام إتلمي أحسنلك إنتي فاهمه
إنعام: إنت بتقولي إنعام إنتِ ناسي إن أنا أمك
معتز: ههههههه أمي أه صح إنتي أمي بس عالورق إنتي فاهمه
إنعام: يعني إيه
معتز: يعني انتي ماتهمنيش مجرد اسم جمب اسمي
فى الشهاده غير كدا لاء فاهمه لاااء
إنعام: إنت إتجننت
معتز: أيوه إتجننت قوليلي إزاي انتي أمي
إزاي اصلاً انتي أم
إنتي واحده رمت إبنها من صغره للخدامين يربوه
عشان مش فاضيه غير للحفلات والسهر
إنعام: وانت عايزني أنا إنعام هانم أشغل نفسي بالتربيه والحاجات دي أومال الخدامين موجودين ليه
معتز: أيوا صح الخدامين موجودين ليه بصي بقا
يا إنعام هانم ولأخر مره هاقولهالك مالكيش أي حق
في حياتي مفهوووووووم
إنعام خافت من كلامه وسكتت ومعتز
دخل غرفته
وكان متعصب وكسر كل حاجه في
الغرفه وافتكر ملاك واتعصب
وقال: ليه لييه تيجي في
طريقي ذنبك إيه
تدخلي في مشاكلي أنا تعبت تعبت بس
لازم أنتقم لازم
ومش هيهمني مين هيتأذي حتي
لو كان مالوش دخل
في اي حاجه حتي إنتي ياملاك مش
هتهميني أنا لازم أنتقم
لازم أبرد نارى واجيب حق أبويا
اللي مات بسببكوا وحق حبيبتي
وإبني اللي مات قبل ماشوفوا مش هرحم أي حد
وأخرج صوره وظل ينظر لها….
وحشتيني وحشتيني اووي
بس أوعدك حقك هيرجع من كل حد أذاكي
وبعدك عني
وحق إبني اللي إتحرمت منوا وهو لسه
مجاش للدنيا لازم انتقم
وظل معتز يبكي لحد مانام

في الصباح قام معتز علي صوت زعيق تحت نزل
يشوف فيه إيه
إنعام:إنت إيه اللي جابك هنا تاني إحنا مش
كنا خلصنا راجع
تاني ليه
معتز بصدمه:إنت مش قولتلك مش عاوز أشوفك غير لما
أرجع حقها جيت ليه

الفصل الرابع
معتز: إنطق جيت ليه
زياد: جيت عشانك ياصاحبي مقدرتش أشوفك كدا وانت بتضيع والانتقام عاميك حرام عليك نفسك
معتز: قولتلك ميه مره حق ياسمين هيرجع هي وابني
لازم أنتقم من كل واحد حرمني من حياتي
زياد: وهو الإنتقام إنك تظلم بنت بريئه معاك
هي دي الرجوله والجدعنه ياصاحبي
ياجوز أختي لو ياسمين كانت عايشه دلوقتى
مكنتش تسمحلك تعمل كدا ليه تضيع نفسك
حرام عليك عيش حياتك بقا خليها ترتاح في تربتها
حرام عليك تظلم البنت دي معاك حرام ياصاحبي
معتز بعصبيه وجنون: ومش حرام اللي حصلي
مش حرام ها قولي مش حرام البنت اللي
حبيتها تموت بين ايديا
وأعرف منها وهي بتموت إنها كانت حامل
وفقدت إبني بسبب إبن الكلب اللي إغتصبها
ها مش دا بردو حرام أنا خسرت إبني ومراتي
في يوم واحد دا مش حرام
أبويا مات بسبب مراته اللي كانت بتخونه دا مش حرام
أمي رمتني من يوم ماتولدت للخدم يربوني دا مش حرا
أبويا اللي كان بيهتم بيا رغم تعبه كان دائماً جمبي
راح مني بسبب الهانم أمي اللي بتخونه مش حرام
ماتتكلم سكت ليه
إنعام:ايه اللي بتقوله دا أاانا ماخونتش أبوك
معتز بصوت عالي:إنعام هانم ماتفكريش إني نايم علي
وداني ومعرفش حاجه عنك وعن جوازاتك من الشباب اللي
قد إبنك واصغر كمان أنا إن كنت ساكت فابمزاجي
لكن ورحمه ابويا ماهرحم حد وكدا اللعب بقا عالمكشوف
زياد:إهدي إهدي يامعتز إهدي ياصاحبي
معتز:مش ههدى محدش يقولي إهدي انت فاهم
زياد: خلاص يامعتز براحتك خلاص بقا بس فكر ياصاحبي بلاش الظلم ربنا نهانا عنوا
معتز مسك زياد من ياقه قميصه وقال:أنا بنبهك لأخر مره
متدخلش في حاجه.وزق زياد ومشي ركب عربيته وخرج
إنعام:ياريت أنت كمان تحصل صاحبك وتغور من هنا
زياد:إنتي إيه يا شيخه حرام عليكي إنتي مستحيل تكوني
أم أبداً إنتي شيطان…….
وسابها زياد ومشي
إنعام:يلا فى داهيه أنت وهو جاتكوا القرف
وأخرجت الهاتف
إنعام:ايه ياحبيبي
الشخص:حبيتي عامله ايه
إنعام:مش كويسه مش كويسه خالص
الشخص:مالك بس إيه اللي حصل
إنعام حكتلوا كل حاجه قالها معتز
إنعام:بس أنا خايفه يكون عرف حاجه عننا
الشخص:إهدي ياحبيبتي لو كان عرف حاجه مكنش هيسكت
إنعام:ربنا يستر
الشخص: ماتخافيش ياقلبي طالما انتي معايا
إنعام:بحبك
الشخص:وأنا بعشقك..أنا مستنيكي النهارده عشان
وحشاني اووي
إنعام:مش كنت معاك امبارح
الشخص: أعمل إيه بتوحشيني
إنعام:خلاص ياقلبي بليل هتلاقيني عندك
الشخص:مستنيكي يا قمر سلام
إنعام:سلام
وقفلت إنعام الخط وقالت:لازم أخلص منك يامعتز لازم
عشان تبقي كل حاجه ملكي عشان انت غبي طالع لأبوك
وضحكت بشر وطلعت غرفتها تستعد للقاء الشخص المجهول

وبمكان أخر معتز يبكي بكل حرقه أمام قبر زوجته
معتز:وحشتيني وحشتيني أوووووي يا حبيبتي مش
قادر علي بعدك عني إرجعيلي قوليلي إن كل دا كابوس
إرجعي لحضني وحشتيني اووي مش قادر ياحبيبتي أنسي
وانتي بتموتي بين إيديا مش قادر……………flashback
معتز في المكتب رن تليفونه برقم ياسمين
معتز:حبيبتي وحشتيني أووووي
إنصدم معتز من صوت الراجل اللي بيكلمه
وقال:حضرتك المدام لقيناها قدام الباب بتحاول تخرج بس
هدومها كانت متقطعه وشكل حد إعتدي عليها
إنصدم معتز وقال:ه.ه.هي ف.ف.فين
الشخص:إحنا في……
وخرج معتز يجري وراح العنوان
دخل لاقا ياسمين نايمه بتبكي وأول ماشافها جري عليها
أخدها في حضنه وقال:حبيبتي مين عمل فيكي كدا
ياسمين:معتز حبيبي أنا كنت جايالك الشركه عشان أقولك إني حامل وحد وقف قدام العربيه وخطفني وبعدها……مكملتش
وفضلت تصرخ إبني مات يا معتز إبننا ماات
معتز إنصدم من الكلام وإنصدم إنه خسر إبنه
معتز:مين عمل كده
ياسمين:أحمد صاحبك
معتز بصدمه:إيه أحمد وربي ماهرحموا
ياسمين:معتز حبيبي عيش حياتك وانساني
وحب من جديد واتجوز عشان خاطري
متحملش نفسك فوق طاقتها خليني
أموت مرتاحه وحضنته ووقع من
ايديها برطمان حبوب
معتز:لا لاء ياسمين لاء ياقلبي متسيبنيش
أنا مقدرش أعيش من غيرك لاء يا ياسمين
قومي متحرقيش قلبي عليكي قومي يا ياسمين قومي
اااااه يااااااارب ليه تبعدها عني ليه قبل كدا أبويا اللي
كان سندي وحالا حياتي ليه ياسمين ليه ماخدتنيش
بدالها ليه يارب وهزها معتز وفضل معتز يبكي ويقولها تقوم
لكن مبتردش ودخل زياد عليه شاف المنظر وبكي وقعد
جمب أخته ومسك إيديها وقالها ليه ليه يا ياسمين تسيبي
أخوكي هعيش إزاي من بعدك قومي ياختي متسيبنيش
متكسريش قلبي وقومي
معتز:زياد زياد قولها تقوم هيا بتحبك أنت اخوها وهتسمع
كلامك خليها تقوم قومي ياحبيبتي قومي يلا
زياد بدموع:خلاص يا معتز ياسمين سابتنا وماتت
معتز:مش هسيب حقك حقك لازم يرجع هدمر كل اللي أذاكي

رجع معتز من الذكريات واتنهد بدموع وقال: فراقك كسرني
يا ياسمين بس أوعدك هرجعلك حقك.
وقام معتز واتنهد وعدل هدومه وركب سيارته ومشي عالفيللاا

وزياد مشي في الطريق وهو متعصب وسايق عربيته
وفرمل مره واحده
جني: اااااه مش تحاسب
زياد نزل من العربيه وقال: أنا أسف يا أنسه حصلك حاجه
جني:حصل خير حصل خير
زياد:طب تعالي أوديكي أي مستشفي
جني:ياعم قولنا خلاص أنا كويسه
زياد:طب ممكن أساعدك فى أي حاجة إنتي راحه فين
جني:معرف
زياد:إزاي متعرفيش
جني:بص يا أخ إنت أنا معرفش حد هنا ممكن تساعدني الاقي
شغل أصل إنت اللهم لاحسد باين عليك إبن ناس وهتساعدنى
زياد:طيب إنتي خريجه إيه ولا معاكي أي شهاده أي حاجة
جني:إيه يابا مالك يا شبح أنا معايا
كليه تجاره بت.قدير جيد جداً
زياد:شبح أناتقوليلي شبح أنا أشك أصلا
انك معاكي معهد فني صحي
جني:نعم ياخويا معهد فني مين ياعنيا
زياد بضحك علي طريقه كلامها:إهدي إهدي يخرب بيتك
إيه ماسوره كلام اتفتحت
جني:باقولك إيه إنجز هتشغلني
زياد:هشغلك
جني:هييييه ولله انت واد عسليه
زيادبضحك:لاء إنتي فظيعه قومي يلا
جني:أقوم فين
زياد:أوصلك البيت
جني بدموع:بس أنا معنديش بيت
زياد:طيب بلاش دموع بصي أنا عندي فيلا ممكن تيجي معايا
تباتي لحد ماتلاقي مكان
جني:نعم هو انت فاكرني إيه يا أستاذ إنت أنا واحده محترمه
يابابا مش من الشارع
زياد:أنا مقصدش حاجه من اللي في دماغك أنا عارف ربنا كويس يا أنسه عن إذنك
شعرت جني بالصدق في كلامه ولسه هيمشي قامت وقالت
إستني بس ياعم إنت واخدها قفش ليه
ضحك معتز علي كلامها وقالها متخافيش أنا عارف ربنا كويس
جني:طيب بس إستحملني علي مالاقي بيت
زياد:ماشي يلا بقا
وركبت العربيه وراح عالفيلا
ونزلوا ودخل هو وجني ووقفت جني بتبص عالفيلا بانبهار
جني:يالهوي اي دا كل دي فيلا
زياد بضحك:اقفلي بوقك الدبان دخل
جني إنكسفت:إيه ياعم دا هو أنت بتاجر في المخدرات
زياد بصدمه:مخدرااات
جني:ماهو الفيلا دي كلها يا إما مخدرات يابتبيع أعضاء يا الاتنين…يالهوي يعنى انت ممكن تكون
عملت كدا عشان تاخدني وتقتلني وتبعني أعضاء وجريت
وفضلت تصوت يالهوووووي إلحاقوناااااي هيموتني اااه ياني
اهرب من موت أجي لموت أنيل ياسوادك ياجني
زياد بضحك:يابت اهدي بقا

يتبع

[ad_2]
اسم الكاتب والمصدر الاصلي
جميع الحقوق محفوظة

2021-12-06 08:56:46

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

close