رواية “العهد الملعون” الجزء الأول للكاتب محمود الأمين. شوف 360 الإخبارية


رواية “العهد الملعون” الجزء الأول للكاتب محمود الأمين.

الفضول حاجه ممكن تدمر حياتك حرفيا وتقلبها لجحيم.

انا اسمي سعيد منصور عندي 29 سنه من مواليد محافظة سوهاج لكني عايش في القاهرة لظروف شغلي ومتجوز فريده وهي بنت عمي في نفس الوقت.

ابويا توفاه الله من زمان اما امي فهي عايشه معانا.

عندنا بنت اسمها سلمي خمس سنين وانا كنت شغال في شركه دعايا كبيره.

تقدروا تفهموا من الي هحكيه حجم الرعب الي بعيشوا.

وهرجع ليكم باليوم الاسوء في حياتي لما فتحت الكيس قدام القبر والي كان جواه صوره بنت وتقريبا كانت من فرح ومغروز في الصوره دبابيس كتير ومكتوب علي الصوره بدم متجلط، سرطان، تفرقه. دمور عقلي. موت.

وكان فيه شعر في الكيس وريحه الكيس لا تطاق بمجرد ما شوفت الحاجه دي.

ايد طبقت علي رقبتي ومكنتش عارف اتنفس او حتي اتكلم لساني اتعقد وشوفت كائن شيطاني بشع دميم اسود اصلع سنانه اشبه بدبابيس عينيه بلون الدم ايديه كلها حوافر… وقلي بصوت غليظ اللعنة على من نقد العهد.

حسيت الدنيا بتدور بيا واني بفقد الوعي تدريجي.

لما فوقت لقيت نفسي في اوضه صغيرة والي عرفته انها اوضه عبد التواب التربي والي كان بيحاول يفوقني من حاله التوهان الي كنت فيها، وسألني حصل ايه.

جيت اتكلم لقيت الكلام بيخرج مني بالعافيه وافتكرت اللحظه الي لساني اتعقد فيها.

فضلت اعيط علي حالي، وخرجت من عند التربي عشان ارجع البيت بس هقولهم اي خرجت فوني لقيت مكالمات فائته كتير من امي ومراتي.

اتحركت ناحيه القبر ولقيت الكيس مكانه اخدته وانا مقرر اني لازم افهم الحكايه.

رجعت البيت وانا في حاله صعبه جدا مش عارف اقول اي لاهلي امي ومراتي وبنتي.

اول ما شافوني جريوا عليا والاسئله المعتاده الي في الحالات دي كنت فين وحصل اي.

مش عارف ارد عليهم هقول اي هخليهم يشوفوا الي انا فيه.

رديت عليهم بصعوبه انفجروا من العياط علي حالي.

اخدتهم في حضني وبعد شويه هديت وقلولي قول الحمدلله.

دخلت انام تعبان وخايف وحاولت رغم الخوف انام نمت بعد مجهود من المحاولات.

وحلمت حلم غريب.

حلمت اني واقف في فرح بس محدش شايفني كنت شفاف الناس كانت فرحانه وبترقص وفجأه دخلت بنت القاعه ومسكت الميك وبدأت تقول كلام مش كويس علي العروسه وانها خطفت منها خطيبها واتجوزتوا.

العريس قام وضربها بالقلم علي وشها وطردها بره الفرح.

المشهد اتبدل وشوفت ست ايوه هي نفس الست الي كانت في المقابر وكانت ماسكه صوره البنت العروسه وبتعيط وجابت شعر ومسكت قطه سوده ودبحتها وصفت دمها علي الشعر وهي بتقول بحق ملوك الجن الاربعه وبحق العهود الاربعه طارش وظام وعزازيل وعصود توكلوا اتوانا مسرعين مسرعين وتوكلوا علي من امركم الاسياد به.

ومسكت الصوره وبدم القط كتبت علي صوره سرطان، تفرقه، دمور عقلي، موت وكنبت حروف كتير ومسكت دبابيس سوده وغرزتها في الصوره.

الاوضه اتملت صرخات، حطت كل حاجه في كيس اسود ودفنتها في المقابر وشوفت نفس المشهد تاني.

قومت من النوم وانا مش فاهم حاجه، مين الست دي واي دخل الفرح والبنت الي اتكلمت فيه، قومت وغسلت وشي وجهزت نفسي عشان اروح الشغل ولما الناس عرفت الي حصلي كلهم بصولي بنظره شفقه وكأني صعبان عليهم، ولقيت المدير بيطلبني وبيبلغني انهم استغنوا عن خدماتي كانت صدمه كبيره ليا ومكنتش مصدق.

دخلت في مود اكتئاب عزلت نفسي عن العالم كله قفلت اوضتي عليا حياتي كلها عباره عن نوم وكوابيس مش مفهومه ومكنتش عايز اكلم حد لكن واضح انه مكتوب عليا فعلاً اني ادفع تمن فضولي.

في يوم كنت نايم وصحيت علي صوت بنتي سلمي بتعيط.

قومت وخرجت من الاوضه بحذر لقيتها واقفه قدام الحمام وبتكلم حد جوه، قولتلها بتكلمي مين، حركت دماغها ناحيتي وسمعت صوت عضم رقبتها بيتكسر وعينيها كانت بيضه تماما، دي مش بنتي دي شيطانه اعوذ بالله من الشيطان الرجيم.

صرخت واختفت ودخلت اوضه سلمي لقيت سلمي نايمه غطيتها، وخرجت سمعت صوت في ودني بيقول اللعنة على من نقد العهد، الصوت كان بيخترق عقلي، وقررت اني لازم افهم علي الاقل يمكن اعرف اتخلص من الي انا فيه.

في اليوم الثاني:

تاني يوم اخدت العربيه وروحت المقابر عند عبد التواب التربي عشان لازم افهم لما وصلت كان الوقت المغربيه كده خبطت الراجل فتح واول ما شافني قالي انت كويس دلوقتي يبني هزيت دماغي بمعني ايوه وبدأت احكيله كل الي حصل كان بيسمعني وبعدين قالي وانا اي المطلوب مني.

رديت عليه وقولتله انا عايز افهم حكايه القبر ده.

وكأنه ركبه مليون عفريت.

لقيته برق وقالي امشي وملكش دعوه، مسكته من هدومه وقولتله يبقي انت عارف كل حاجه اتكلم بدل ما اقتلك عيط وقالي انا مش عايز مشاكل انا مش قدهم، قولتله هما مين، قالي وكان كلامه اشبه بالرصاص لانه قال.

انتظروا الجزء الثاني باحداث مشوقه ومرعبه وتوقعوا الأحداث ومش هتاخر عليكم بس أرجو الشير.

رواية "العهد الملعون" الجزء الأول للكاتب محمود الأمين.
رواية “العهد الملعون” الجزء الأول


اسم الكاتب والمصدر الاصلي
جميع الحقوق محفوظة

2021-11-22 01:11:35

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *