رواية “العهد الملعون”.. الجزء الثالث والأخير للكاتب محمود الأمين. شوف 360 الإخبارية


رواية “العهد الملعون”.. الجزء الثالث والأخير للكاتب محمود الأمين:

تليفوني رن رديت الو

رد عليا واحد وقلي استاذ سعيد

قولتله ايوه مين

رد عليا وقلي انا عندي ليك خبر مش عارف اقولهولك ازاي

قولتله انت مين الاول وخبر اي انا مش فاهم حاجه

قلي استاذ سعيد انا مش عارف اقولك اي بس احنا هنا المستشفى مراتك وبنتك البقاء لله

انت بتقول ايه يا بني ادم انت انا مراتي عايشه وبنتي عايشه انت مجنون اكيد قلي انك بتكدب او بتشتغلني

رد عليا وقلي انا مقدر موقفك والي انت فيه بس بعد اذنك ياريت تجي المشرحه عشان تتعرف علي الجثث

كنت حاسس اني مشلول وانا بسمع ده ومش مصدق حاسس انا الارض هتتشق وتبلعني

لبست ونزلت بالعافية ومرضتش ابلغ امي حاجه

ركبت العربيه الدنيا سوده قدامي مش عارف اصدق اتحركت وانا سرحان لحد ما لقيت نفسي قدام المستشفى نزلت من العربيه ودخلت المستشفى

روحت الاستقبال وسألت وكان الرد انهم في المشرحه مشيت علي المشرحه حاسس انى راجل عنده مليون سنه مش قادر امشي ووصلت للمشرحه

وقابلني هناك الشخص الي اتصل بيا وكان واقف جمبه شخص تاني اسمه مؤمن

والي عرفته انه هو الي نقلهم المستشفى

دخلت لقيت جثتين قدامي المنظر رهيب مقبض محدش يقدر يتخيله ابدا قولتله اكشف الغطا

وكشفه المنظر صعب صرخت بعلوا صوتي فريده، سلمي لا قوموا انتوا لسه عايشين ده كابوس وهفوق منه دلوقتي يلا قوموا

كتفوني وطلعوني بره جالي انهيار عصبي وكنت حاسس اني هموت حاسس ان روحي خلاص هتطلع

ادوني حقنه مهدئه خلتني انام

وحلمت بيه ايوه الشيطان الي مش راضي يسبني اعيش كان واقف قدام القبر وقلي لسه هنتقم منك كمان لسه انتقامي منك منتهاش وهرجع اخد سميحه تاني هرجع تاني

وضحك وفي لحظه جسمه مسكت فيه النار

صحيت وكنت فاكر اني هصحي هلاقيهم لكن خلاص ده بقي واقع

لكني لما صحيت لقيت مؤمن قدامي وقلي حمدالله على السلامة

وقعد جمبي سألته هي الحادثه حصلت ازاي

بص في الارض وقلي مكنتش حادثه عاديه ابدا

سألته يعني اي

قلي انا بشتغل في كافتريا علي الطريق وقدامي في استراحه العربيات بتريح فيها شويه عشان السفر المهم ان عم عادل السواق وصل بزوجه وبنت حضرتك قدام الاستراحة ونزل يشرب كوبايه شاي

وحصل الي اغرب من الخيال العربيه دارت وطلعت لوحدها عم عادل افتكر انه حرامي واخر حاجه سمعناها صرخات مراتك جوه العربيه وبعدها العربيه اتقلبت

جرينا عليها لكن العربيه مكنش فيها سواق

كنت بسمع كلام مؤمن وانا مش مستغرب خالص لاني عارف من الي عمل كده

خرجت من المستشفى عشان ادفن مراتي وبنتي عشان ادفن حياتي عشان خلاص انا بقيت ميت انا نفسي اكون معاهم بس الاول لازم اجيب حقهم

دفنتهم بايدي والناس حواليا بتبكي قومني الشيخ صلاح وقالي شد حيلك يبني

قولتله حقهم لازم اجيب حقهم

قالي مش وقته الكلام ده

قولتله لا وقته هجيب حقهم

اخدني بعيد عن الناس الي بدأت تتفرج عليا وانا بتكلم وتقول اتجنن خلاص

وقالي عايز تاخد حقهم من مين

من غير تفكير من الي عملت السحر ده حسنيه هي السبب هقتلها

ركبت العربيه وجري ورايا الشيخ صلاح وهو بيقولي استني يبني وركب جمبي وطلعت علي بيت سميحه والي كانت كويسه جدا وخفت

وعرفت منها عنوان حسنيه

ركبت العربيه ومعايا الشيخ صلاح واتحركنا

وصلت لقريه وفضلت اسأل لحد ما وصلت قدام بيت وفيه عزا قدامه كبير ولما سألت مين مات قلولي الست حسنيه

صرخت وقولتلهم ماتت ازاي قبل ما انتقم منها

الناس كانت هتضربني لكن ابنها شريف ادخل وقال حضرتك استاذ سعيد صح

قولتله ايوه

قلي تعالي معايا

رحنا البيت عنده وقعد قدامنا وقلي امي انتحرت

سألته بعد ما دمرت حياتي صح ماتت بعد ما فقدت اغلي الناس عليا بسببها

قلي هيا سيبالك الجواب ده

فتحت الجواب وانا مش فاهم حاجه وابتديت اقري

نص الجواب استاذ سعيد لما تقري الجواب ده هكون ميته مكنش عندي الشجاعة اني اشوفك وواجهك ولا قادره اعيش بعذاب الضمير

انت اتظلمت الحكايه بتبدأ لما شاب اسمه حسين اتقدم لبنتي نور كانوا مع بعض في الجامعه وبيحبوا بعض واحنا وافقنا واتخطبوا

لكن بعد فتره بدأت تظهر مشاكل كتير ما بينهم كانوا بيتخانقوا علي اتفه الاسباب

لكنها وصلت لفسخ الخطوبه

وبعدها عرفنا ان حسين خطب بنت اسمها سميحه وفرحهم بعد شهر دخلت نور بنتي في حاله اكتئاب لانها كانت بتحبه

وعرفت معاد الفرح وراحت يومها وعملت فضيحه وضربها حسين وطردها كانت منهاره وهيا بتعدي الطريق عربيه خبطتهاوماتت. نار الانتقام عمتني وخلتني عملتلهم سحر اسود وعهد مع شيطان عشان تتلبس من جن عاشق وفعلا طلقها حسين

لكن بعدين عرفت الي حصلك بسبب فضولك وبسببي

انا ندمت علي الي عملته لكن ندمي قدام عذاب الضمير مكنش كافي قررت انتحر عشان مش عارفه اعيش تاني بس بطلب منك تسمحني ارجوك سمحني

قفلت الجواب وانا بقول اسامح مين اسامح نفسي الاول وبعدين اسامح الكل

رجعت بيتي قعدت مع امي

وجالي الشيخ صلاح وقالي شوفت حاجه تاني قولتله لا اللعنه انتهت وانتهي العهد الملعون

تمت


اسم الكاتب والمصدر الاصلي
جميع الحقوق محفوظة

2021-11-23 20:34:50

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *